Navigáció
Rólunk
Főoldal
Kapcsolat
Letöltések
Fórum
Linkek
Galéria
Intézményi események
Szolgáltatás
Civil szervezetek
Játék
Eseményekhez kapcsolódó cikkek
Múltunk, jelenünk, jövőnk
eMagyarország
TÁMOP 3.2.3/08/1-2009-0010
TÁMOP 3.2.3/08/2-2009-0085
Felnőttképzési szolgáltatások
Helyszín: Szabó Károly Művelődési Ház és Könyvtár
Idő: hétfőtől péntekig: 09.00-től 12.00 óráig
Szolgáltatások:
1. Előzetes tudásszint mérés
(az aktuális képzésre vonatkozóan, a résztvevő kérésére)
2. Álláskeresési technikák
3. Képzési szükségletek felmérése, képzési tanácsadás

Smiriné Kokauszki Erika
felnőttképzési referens

Nyilvános szavazás
Kik látogatják az oldalt?

Közművelődési szakember vagyok Békés Megyéből

Közművelődési szakbember vagyok más megyéből

Közművelődéssel foglalkozó önkormányzati alkalmazott vagyok

Önkormányzati döntéshozó vagyok

Érdeklődő vagyok Béké megyéből

Érdeklődő vagyok Magyarországról

Érdeklődő vagyok külföldről

Események
<< Május 2024 >>
H K Sz Cs P Szo V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Vén Márkus legendája körösladányi szemmel

Vén Márkus legendája körösladányi szemmel

A másik, a vén Márkusról szóló mondát Arany János emelte országos rangra, miután a történetét 1852-ben megénekelte A hamis tanú című költeményében. Kevesek előtt ismert azonban a legenda megszületését ihlető valós esemény, ami a község Köröstarcsa felőli határának kijelölésével volt kapcsolatos. A Körösök kiterjedt mocsárvilágában mindig gondot, még több vitát jelentett a határok megállapítása. Ilyen volt többek között az az 1520 táján lezajlott nagy per is, ami Körösladány akkori birtokosai, a Nadányiak, illetve a velük délnyugat felől, a Körös bal partján szomszédos Egey család között támadt Ludasfenék hovatartozása ügyében. Ekkor több mint 80 tanút hallgattak meg, de még így is bajos volt eligazodni a kérdésben.11 A vén Márkusról szóló monda tényleges alapjául azonban egy több mint kétszáz évvel későbbi eset szolgált.

A Körösladány és Köröstarcsa közötti határ lényegében már 1478-ban elnyerte a mai formáját. A két települést ekkor a Büngösd folyó, a Gács-ér, valamint a Sebes-Körös egykori nagy kanyarulata melletti Mihály-halom választotta el egymástól, amit hosszú időn keresztül tiszteletben is tartottak. A török hódoltság alatt többször elnéptelenedett két község közül Körösladányt 1712-ben ülték meg végleg lakosai, akik majd tíz éven keresztül használták a gazdátlanul maradt szomszédos földeket, így a tarcsait is. Miután 1720-ban Köröstarcsa szintén benépesült, ez szükségessé tette a határ újbóli megállapítását. Ekkorra már mindkét helységnek új földbirtokosa volt, az utóbb bárói rangra emelkedett Harruckern János György (1664-1742), akinek idején meg is tették a szükséges lépéseket.

1728-ban a vizsgálatra küldött két megyei biztos Mihály-halmáról a Lapály-laponyagra tartva kezdte meg a határjárását. Ezt követték a tanúkihallgatások. Elsőként a Tarcsáról elszármazott Juhos Istvánt, a váradi püspök bárándi ispánját hallgatták meg, aki „igaz letett hüti [esküje] után vallja, és levetvén a csizmáját, állván a Lapály-laponyagra, állítja, hogy ott laktában régi üdőben úgy élték s bírták s tartották Körösladány és Tarcsa közt a határt… Emlékszik, hogy a Gács-ér egészen tartott tarcsai határnak, úgy élték, bírták a tarcsai lakosok az vizet is árvízben vagy arra való időben, marossával [halászhálóval] vagy más eszközzel halászták és kaszálták, ott rakták is az Gyács-ér külső partig kazalokban vagy nagy boglában, jól tudja…”.

Hasonlóképpen vallott a másik tanú, Juhos Mihály is, aki azt fűzte az elhangzottakhoz, hogy „azt is jól tudja, egykor a török szászlót [zászlót] ütvén a Büngösd partján túl, ahol a halászó rekeszt lévén, az olajbég [alajbég – török ezred élén álló főtiszt] elvágotván a rekesztélyt, és az határt helyben hatta, s mondván: – Úgy éltek mint eddig!”. A határ kérdésében a föntiekkel megegyezett a másik két tarcsai tanú, a 60 év körüli Márkus János és Kiss Ferenc vallomása is.
A jegyzőkönyv külön érdekessége, miszerint a kiküldött Almásy István táblabíró lehúzatta a tanúk lábáról a csizmát, hogy a vitás földön mezítláb állva esküdjenek meg annak hovatartozásáról. Még ugyanaznap ez a kéttagú bizottság – nyilván hasonló okok miatt – a Körösladány és az 1750-ben Mezőberényhez csatolt, elnéptelenedett Félhalom határkérdésében is meghallgatott tanúkat. A jegyzőkönyv szerint Bende Miklós nemes személy is „amint szokás, levetvén csizmáját” tett vallomást.12

Minden valószínűség szerint az addig használt föld elvesztése okozta sérelemmel magyarázható a körösladányi monda keletkezése, amelyben lelki gyógyírként minden ellenkezőleg sül el, vagyis a körösladányinak és Andrásnak mondott vén Márkus furfangja révén éppen ők nyernek a perben. Emellett azonban még más torzítás is megfigyelhető a kitalált történetben. Minden bizonnyal a „Peres zug” az elnevezése folytán került a mondába helyszínül, ami a valóságban Körösladány Szeghalom felőli, keleti határszélén, Köröstarcsától jókora távolságban található. A nép ajka azonban hamar feloldja mindezt, s – Szűcs Sándor lejegyzésében – elmagyarázza nekünk: „Ilyen szomszédok prédája volt a Peres-föld is. A mi időnkben már Szeghalomhoz tartozott, de az ottankörül élő öreg tanyai majorosok egybehangzóan vallották, amikor arra jártam, hogy bár törvényes igazság szerint mindig ezé a városé volt, régente száz esztendőkig Tarcsa meg Körösladány birtoka”.13

A két falu közötti torzsalkodást megsokallva „végtére aztán kimondták a bölcsebbek, hogy elég volt az emberhalálból, menjen perre a dolog! Ki is szállt a bíróság. Lehet már ennek felesen jó háromszáz esztendeje. De a Peres-zugnál ma is áll az a nagy fa, amelyik alatt a törvényt tartották”.14 A vitás föld kérdésében azonban semmilyen bizonyítékot nem találtak, ezért a körösladányi Márkus Andrást rendelték a bíróság elé. Vén volt már, nem akadt nála senki korosabb, a fés* sem állt már gyér fehér hajában, úgy reszketett az ina. *Tizenkét esztend*s gyerekecske lehettem az utolsó határjáráskor, mid*n a ladányi eleink meghányták a zugi halmot, annak tetején pediglen az én meztelen fenekem, hogy emlékez* tanú legyek, ha úgy hozná a sora*. *Megesküdött, hogy az a föld, amelyiken áll, nem a tarcsaiké, hanem ladányi határ, ha nem igazat szólna, ne fogadja be a sír, a föld kivesse, a Körös örvénye hánytorgassa testét!*

Az újabb keletű körösladányi hagyományban azonban már úgy él, hogy a Márkus fája nem a Peres zugban, hanem jóval távolabb, a község másik végében, a Sebes-Körös torkolatától mintegy 300 méterre – Köröstarcsa és az egykori Félhalom hármas határától északra –, körösladányi területen található, amit az ottani néhány öreg fával azonosítottak. Az ennek közelében lévő, a Sebes-Körös kiszáradt hajdani medrét pedig Márkus-örvényének mondják, de hogy nem régi névadás, azt az eredeti, 1851-ből ismert Lápos-örvény elnevezése igazolja.

Bárhol is legyen a mondai helyszín, miután a vén Márkus eskü alatt megtette a vallomását: „Szavaztak a bírák és kimondták a törvényt, hogy attól a naptól fogva a ladányiakat azon a határon senki ne háborgassa, mert az övék.”15 Ezek után a mondát Arany János az alábbiak szerint folytatja a versében:

„Lakoma Ladányban, – muzsika, mulatság
Ej haj! dinom-dánom: mienk az igazság;”16

Ezután pedig a haláláig hordozták a tenyerükön a vén Márkust a földijei, azonban a temetésén megesett a baj:

„És a fekete föld, amint hull, amint hull,
Nyögve a koporsó megrendül, megindul,
Kivetődik a sír dobbanó partjára,
Ropogva szakad föl fedelének zára:

S amint három ujját emeli az égre,
Úgy rémlik az, mintha kékes lánggal égne;
Majd a néptolongás közepébe törvén,
Odafelé tart, ahol kútat ás az örvény,”17

„Ekkor kezdték sesegni-susogni a valóságot! Hogy a törvénybe menet a ladányi templom előtt földet tett őkelme a két csizmájába a talpa alá. Némelyek úgy tudják, így vette rá a tanácsot, hogy bizonyos régi jó artikulusokat [törvénycikkeket] szegre akasszon a kedvéért. Mert bajkeverő, igaztalan ember volt világéletében. Holta után így hullt a saját átkába.”18 Mint látható tehát, a vén Márkus vallomása ellentétben áll a kor szokásával, amikor is a vitás földön mezítláb kellett megesküdni a megidézetteknek, de éppen ennek ismeretében érthető meg a hamistanú-monda fondorlata.

A történteket követően pedig:

„Gyakran látni Márkust – ég felé az ujja –
Mélységből kibukni s elmerülni újra,
És, miként izgága volt egész élete,
Így kötődik szóval: ’oldjak-e? kössek-e?’

Ne feleljetek rá, körözsi halászok!
Kétélű a kérdés, bajt hozna reátok;
Kötni: összekötné hálótok egy bogba,
Oldani: széjjeloldná hosszan a habokba;
Halkan imádkozva evezzetek itt el;
S ne mondjatok esküt, ha nem igaz hittel.”19

A vén Márkus utótörténetét Arany János már nem említi, amit azonban tovább szőttek a népi elbeszélők. Ebből tudhatjuk meg, hogy nemcsak a halászokat, hanem: „A Körös-menti pásztorokat se hagyta nyugton. ’Oldjak, kössek, oldjak, kössek?’ – azokat is gyakran kísértette. Ha ráhagyják, megoldja a jószág inát, és világgá fut a ménes, a gulya. Ha azt mondták volna neki: ’Kössön kend!’ – úgy maradt az álláson a jószág, akár a sóbálvány, abban az egy helyben emészti meg az idő”.20

Ezen kívül az öregek még egy Piszra Jankó nevű bojtárról is szólnak, aki Biharból vagy a Kunságból került a szeghalmi méneshez. Miután a vén Márkus kísértete őt is megkörnyékezte, és a mit sem sejtő hetyke legénynek is föltette a kérdését, feleletként „két marokra kapta Jankó ólmos botja vékonyabbik végét s úgy húzta fejen az éjféli vándort, még jóféle bogrács alatt is szétvált volna a koponyája. ’Köszönöm gyermekem! Te mentettél meg végre valahára! Szenvedtem eleget a ladányi földért.’ Ennyi hallatszott csupán. Akár az elfújt szappanbuborék, úgy eltűnt a vén ember. Csak egy kerék kerekségű tócsa maradt utána”.21

Erről szól tehát a vén Márkus mondájának teljes története, ami ha el is tér a valóságtól, mégis hozzájárult, hogy Körösladány nevét országszerte megismerjék, hirdetve az itt élők ”földön járó” bölcsességét.

Kazinczy István
a Körösladányi Helytörténeti Gyűjtemények Háza vezetője

1 Szűcs Sándor: Békési históriák. A rét rejtekén. (Gyulai Erkel Ferenc Múzeum Kiadványai 6. - szerk.: Dankó Imre) - Gyula, 1959. 9.
2 Szűcs im. 9.
3 Karácsonyi János: Békésvármegye története. II. - Gyula, 1896. 325.
4 Magyarország régészeti topográfiája. 6. A szeghalmi járás. (Főszerk.: Gerevich László) - Akadémiai Kiadó, Bp., 1982. 171.
5 Szűcs im. 9-10.
6 Szűcs im. 10.
7 Szűcs im. 10.
8 Szűcs im. 10.
9 Szűcs im. 10.
10 Szűcs im. 10.
11 Karácsonyi im. 91.
12 BML
13 Szűcs im. 12.
14 Szűcs im. 12.
15 Szűcs im. 12.
16 Arany János: A hamis tanú (részlet).
17 Arany im. (részlet).
18 Szűcs im. 13.
19 Arany im. (részlet).
20 Szűcs im. 13.
21 Szűcs im. 13.


Szabó Károly Művelődési Ház és Könyvtár
eMagyarország Pont ID száma: 1151
eMagyarország Pont címe: 5622 Köröstarcsa Kossuth utca 18-20.
Telefon: +36 (66) 480-824
Fax: +36 (66) 480-824
E-mail: muvhaz@korostarcsa.koznet.hu
Felnőttképzési nyilvántartási szám: 001103-2009