Vén Márkus legendája körösladányi szemmel
A másik, a vén Márkusról
szóló mondát Arany János emelte országos rangra, miután a történetét
1852-ben megénekelte A hamis tanú című költeményében.
Kevesek előtt ismert azonban a legenda megszületését ihlető
valós esemény, ami a község Köröstarcsa felőli határának kijelölésével
volt kapcsolatos. A Körösök kiterjedt mocsárvilágában mindig gondot,
még több vitát jelentett a határok megállapítása. Ilyen volt
többek között az az 1520 táján lezajlott nagy per is, ami Körösladány
akkori birtokosai, a Nadányiak, illetve a velük délnyugat felől,
a Körös bal partján szomszédos Egey család között támadt Ludasfenék
hovatartozása ügyében. Ekkor több mint 80 tanút hallgattak meg,
de még így is bajos volt eligazodni a kérdésben.11 A vén
Márkusról szóló monda tényleges alapjául azonban egy több mint
kétszáz évvel későbbi eset szolgált.
A Körösladány és Köröstarcsa
közötti határ lényegében már 1478-ban elnyerte a mai formáját.
A két települést ekkor a Büngösd folyó, a Gács-ér, valamint
a Sebes-Körös egykori nagy kanyarulata melletti Mihály-halom választotta
el egymástól, amit hosszú időn keresztül tiszteletben is tartottak.
A török hódoltság alatt többször elnéptelenedett két község
közül Körösladányt 1712-ben ülték meg végleg lakosai, akik majd
tíz éven keresztül használták a gazdátlanul maradt szomszédos
földeket, így a tarcsait is. Miután 1720-ban Köröstarcsa szintén
benépesült, ez szükségessé tette a határ újbóli megállapítását.
Ekkorra már mindkét helységnek új földbirtokosa volt, az utóbb
bárói rangra emelkedett Harruckern János György (1664-1742),
akinek idején meg is tették a szükséges lépéseket.
1728-ban a vizsgálatra küldött
két megyei biztos Mihály-halmáról a Lapály-laponyagra tartva kezdte
meg a határjárását. Ezt követték a tanúkihallgatások. Elsőként
a Tarcsáról elszármazott Juhos Istvánt, a váradi püspök
bárándi ispánját hallgatták meg, aki „igaz letett hüti
[esküje] után vallja, és levetvén a csizmáját, állván a Lapály-laponyagra,
állítja, hogy ott laktában régi üdőben úgy élték s bírták
s tartották Körösladány és Tarcsa közt a határt… Emlékszik,
hogy a Gács-ér egészen tartott tarcsai határnak, úgy élték, bírták
a tarcsai lakosok az vizet is árvízben vagy arra való időben, marossával
[halászhálóval] vagy más eszközzel halászták és kaszálták,
ott rakták is az Gyács-ér külső partig kazalokban vagy nagy boglában,
jól tudja…”.
Hasonlóképpen vallott a másik
tanú, Juhos Mihály is, aki azt fűzte az elhangzottakhoz,
hogy „azt is jól tudja, egykor a török szászlót
[zászlót] ütvén a Büngösd partján túl, ahol a halászó rekeszt
lévén, az olajbég [alajbég – török ezred élén álló főtiszt]
elvágotván a rekesztélyt, és az határt helyben hatta, s mondván:
– Úgy éltek mint eddig!”. A határ kérdésében a föntiekkel
megegyezett a másik két tarcsai tanú, a 60 év körüli Márkus
János és Kiss Ferenc vallomása is.
A jegyzőkönyv külön érdekessége, miszerint a kiküldött Almásy
István táblabíró lehúzatta a tanúk lábáról a csizmát,
hogy a vitás földön mezítláb állva esküdjenek meg annak hovatartozásáról.
Még ugyanaznap ez a kéttagú bizottság – nyilván hasonló okok
miatt – a Körösladány és az 1750-ben Mezőberényhez csatolt,
elnéptelenedett Félhalom határkérdésében is meghallgatott tanúkat.
A jegyzőkönyv szerint Bende Miklós nemes személy is „amint
szokás, levetvén csizmáját” tett vallomást.12
Minden valószínűség szerint
az addig használt föld elvesztése okozta sérelemmel magyarázható
a körösladányi monda keletkezése, amelyben lelki gyógyírként
minden ellenkezőleg sül el, vagyis a körösladányinak és Andrásnak
mondott vén Márkus furfangja révén
éppen ők nyernek a perben. Emellett azonban még más torzítás is
megfigyelhető a kitalált történetben. Minden bizonnyal a „Peres
zug” az elnevezése folytán került a mondába helyszínül, ami
a valóságban Körösladány Szeghalom felőli, keleti határszélén,
Köröstarcsától jókora távolságban található. A nép ajka azonban
hamar feloldja mindezt, s – Szűcs Sándor lejegyzésében – elmagyarázza
nekünk: „Ilyen szomszédok prédája volt a Peres-föld is. A
mi időnkben már Szeghalomhoz tartozott, de az ottankörül élő öreg
tanyai majorosok egybehangzóan vallották, amikor arra jártam, hogy
bár törvényes igazság szerint mindig ezé a városé volt, régente
száz esztendőkig Tarcsa meg Körösladány birtoka”.13
A két falu közötti torzsalkodást
megsokallva „végtére aztán kimondták a bölcsebbek, hogy elég
volt az emberhalálból, menjen perre a dolog! Ki is szállt a bíróság.
Lehet már ennek felesen jó háromszáz esztendeje. De a Peres-zugnál
ma is áll az a nagy fa, amelyik alatt a törvényt tartották”.14
A vitás föld kérdésében azonban semmilyen bizonyítékot nem találtak,
ezért a körösladányi Márkus Andrást rendelték
a bíróság elé. „Vén volt már, nem akadt
nála senki korosabb, a fés* sem állt már gyér fehér hajában,
úgy reszketett az ina. *Tizenkét esztend*s gyerekecske lehettem az
utolsó határjáráskor, mid*n a ladányi eleink meghányták a zugi
halmot, annak tetején pediglen az én meztelen fenekem, hogy emlékez*
tanú legyek, ha úgy hozná a sora*. *Megesküdött, hogy az a föld,
amelyiken áll, nem a tarcsaiké, hanem ladányi határ, ha nem igazat
szólna, ne fogadja be a sír, a föld kivesse, a Körös örvénye
hánytorgassa testét!*
Az újabb keletű körösladányi
hagyományban azonban már úgy él, hogy a Márkus
fája nem a Peres zugban, hanem jóval távolabb, a község másik
végében, a Sebes-Körös torkolatától mintegy 300 méterre – Köröstarcsa
és az egykori Félhalom hármas határától északra –, körösladányi
területen található, amit az ottani néhány öreg fával azonosítottak.
Az ennek közelében lévő, a Sebes-Körös kiszáradt hajdani medrét
pedig Márkus-örvényének mondják, de hogy nem
régi névadás, azt az eredeti, 1851-ből ismert Lápos-örvény elnevezése
igazolja.
Bárhol is legyen a mondai
helyszín, miután a vén Márkus eskü alatt megtette
a vallomását: „Szavaztak a bírák és kimondták a törvényt,
hogy attól a naptól fogva a ladányiakat azon a határon senki ne
háborgassa, mert az övék.”15 Ezek után a mondát Arany János
az alábbiak szerint folytatja a versében:
„Lakoma
Ladányban, – muzsika, mulatság
Ej haj! dinom-dánom: mienk az igazság;”16
Ezután pedig a haláláig
hordozták a tenyerükön a vén Márkust a földijei, azonban
a temetésén megesett a baj:
„És a
fekete föld, amint hull, amint hull,
Nyögve a koporsó megrendül, megindul,
Kivetődik a sír dobbanó partjára,
Ropogva szakad föl fedelének zára:
S amint három
ujját emeli az égre,
Úgy rémlik az, mintha kékes lánggal égne;
Majd a néptolongás közepébe törvén,
Odafelé tart, ahol kútat ás az örvény,”17
„Ekkor kezdték sesegni-susogni
a valóságot! Hogy a törvénybe menet a ladányi templom előtt földet
tett őkelme a két csizmájába a talpa alá. Némelyek úgy tudják,
így vette rá a tanácsot, hogy bizonyos régi jó
artikulusokat [törvénycikkeket] szegre akasszon a kedvéért.
Mert bajkeverő, igaztalan ember volt világéletében. Holta után
így hullt a saját átkába.”18 Mint látható tehát, a vén
Márkus vallomása ellentétben áll a kor szokásával, amikor
is a vitás földön mezítláb kellett megesküdni a megidézetteknek,
de éppen ennek ismeretében érthető meg a hamistanú-monda fondorlata.
A történteket követően
pedig:
„Gyakran
látni Márkust – ég felé az ujja –
Mélységből kibukni s elmerülni újra,
És, miként izgága volt egész élete,
Így kötődik szóval: ’oldjak-e? kössek-e?’
Ne feleljetek
rá, körözsi halászok!
Kétélű a kérdés, bajt hozna reátok;
Kötni: összekötné hálótok egy bogba,
Oldani: széjjeloldná hosszan a habokba;
Halkan imádkozva evezzetek itt el;
S ne mondjatok esküt, ha nem igaz hittel.”19
A vén Márkus
utótörténetét Arany János már nem említi, amit azonban tovább
szőttek a népi elbeszélők. Ebből tudhatjuk meg, hogy nemcsak a
halászokat, hanem: „A Körös-menti pásztorokat se hagyta nyugton.
’Oldjak, kössek, oldjak, kössek?’ – azokat is gyakran kísértette.
Ha ráhagyják, megoldja a jószág inát, és világgá fut a ménes,
a gulya. Ha azt mondták volna neki: ’Kössön kend!’ – úgy maradt
az álláson a jószág, akár a sóbálvány, abban az egy helyben
emészti meg az idő”.20
Ezen kívül az öregek még
egy Piszra Jankó nevű bojtárról is szólnak, aki Biharból
vagy a Kunságból került a szeghalmi méneshez. Miután a vén
Márkus kísértete őt is megkörnyékezte, és a mit sem sejtő
hetyke legénynek is föltette a kérdését, feleletként „két
marokra kapta Jankó ólmos botja vékonyabbik végét s úgy húzta
fejen az éjféli vándort, még jóféle bogrács alatt is szétvált
volna a koponyája. ’Köszönöm gyermekem! Te mentettél meg végre
valahára! Szenvedtem eleget a ladányi földért.’ Ennyi hallatszott
csupán. Akár az elfújt szappanbuborék, úgy eltűnt a
vén ember. Csak egy kerék kerekségű tócsa maradt
utána”.21
Erről szól tehát a vén
Márkus mondájának teljes története, ami ha el is tér a valóságtól,
mégis hozzájárult, hogy Körösladány nevét országszerte megismerjék,
hirdetve az itt élők ”földön járó” bölcsességét.
Kazinczy István
a Körösladányi Helytörténeti Gyűjtemények Háza vezetője
1 Szűcs Sándor: Békési
históriák. A rét rejtekén. (Gyulai Erkel Ferenc Múzeum Kiadványai
6. - szerk.: Dankó Imre) - Gyula, 1959. 9.
2 Szűcs im. 9.
3 Karácsonyi János: Békésvármegye története. II. - Gyula, 1896.
325.
4 Magyarország régészeti topográfiája. 6. A szeghalmi járás.
(Főszerk.: Gerevich László) - Akadémiai Kiadó, Bp., 1982. 171.
5 Szűcs im. 9-10.
6 Szűcs im. 10.
7 Szűcs im. 10.
8 Szűcs im. 10.
9 Szűcs im. 10.
10 Szűcs im. 10.
11 Karácsonyi im. 91.
12 BML
13 Szűcs im. 12.
14 Szűcs im. 12.
15 Szűcs im. 12.
16 Arany János: A hamis tanú (részlet).
17 Arany im. (részlet).
18 Szűcs im. 13.
19 Arany im. (részlet).
20 Szűcs im. 13.
21 Szűcs im. 13.
|