Végh
Judit
KÖRÖSTARCSAI
VÁSZONSZÖVÉS
KÖRÖSTARCSAI
FÜZETEK I.
Tisztelt Olvasó!
Ön a Köröstarcsai Füzetek első számát tartja a
kezében, amelynek – reményeink szerint – lesz folytatása.
Évente jelenik majd meg egy-egy újabb tagja a sorozatnak. Valamennyi
falunk helytörténetéből meríti témáit. Rólunk és nekünk szól –
tarcsaiakról tarcsaiaknak – ez a mostani beköszöntő szám is. De
célunk, hogy minden érdeklődővel – a példányszám szabta
határokig – megismertessük községünk történetét, hagyományait,
értékeit.
Külön öröm számunkra, hogy éppen a millecentenárium
évében jelenik meg kiadványunk, amely eddig előzmények nélküli
vállalkozás Köröstarcsa történetében. A kiadvány védnöke, az egy éve
alakult Kulturális Bizottság fő célja, hogy településünk polgárainak
büszkeségét, kötödését községünkhöz, identitástudatát erősítse
azáltal, hogy hiteles történelmi ismereteket, helytörténeti adatokat,
illusztrációkat, dokumentumokat, helyi hagyományokat, művészeti
alkotásokat közöl a sorozat hasábjain.
Hisszük. Hogy szűkebb hazánk,
Köröstarcsa fejlődését segítjük azzal, hogy
hozzájárulunk múltunk megismeréséhez, feldolgozásához, önismeretünk
elmélyítéséhez.
Nyíri László
a Kulturális Bizottság elnöke
Végh Judit
Köröstarcsai
vászonszövés
Köröstarcsai
Vászonszövés
Írta
és a fotókat készítette:
Végh
Judit
Köröstarcsa,
1996
A
kötetet kiadta a Köröstarcsai Önkormányzat,
megjelenését
támogatta az Endrőd és Vidéke Takarékszövetkezet
Borítóterv:
Kuttor Géza
Adatközlők
Simon Zsigmondné
(Tóth Lidia) 82 éves
Mező Imréné (bakó
Eszter) 83 éves
Fülöp Benedekné
(Gábor Róza) 75 éves
Gábor Károlyné
(Szabados Julianna) 63 éves
Behán Pálné
(Dékány Eszter) 62 éves
Bátori Antalné
(Szabó Margit) 82 éves
Szabados Gáborné
(Szász Róza) 62 éves
Szilasi Károlyné
(Pataki Julianna) 80 éves
Győri Jánosné
(Petneházi Mária) 82 éves
Puskás Lászlóné
(Bakusz Margit) 54 éves
Bátori Zsigmondné
(Kis Ilona) 70 éves
Szatmári Károlyné
(Sija Ilona) 90 éves
Bartolf Mihályné
(Juhos Eszter) 79 éves
Sánta Jánosné
(Tóth Veronika) 65 éves
Szalai Lajosné
(Fésűs Mária) 50 éves
Köszönetet mondok
minden kedves adatközlőmnek és barátaimnak, akik segítettek a
gyűjtemény elkészítésében.
Végh
Judit
Köröstarcsa,
1995. június
Bevezető
1994-ben
jelent meg „a Békés megyében élő nemzetiségi lakosság
vászonszőttes kultúrája” c. könyv a Békési Műhely
különszámaként. Most a megyében élő magyar lakosság
szövőhagyományainak egy kis részével, közelebbről Köröstarcsa
vászonszőttes kultúrájával ismerkedhetünk meg.
A
megye népművészeti mozgalmának erőssége, hogy tagjai között számos
olyan ember található, akik magukénak vallják elődeink örökségét, s
tesznek is valamit a mintakincs fennmaradásáért. Külön öröm
számunkra, ha ezek olyan fiatalok, mint Végh Judit, aki közreadja
gyűjtését mindnyájunk örömére, s egyben felhívja figyelmünket
lakhelye hagyományos kultúrájának ma még fellelhető darabjaira. A
fiókból, szekrényből előkerült régi szőttes szép válogatásában
gyönyörködhet az olvasó.
A
bemutatott textilek magukon viseli e táj sajátosságait, alkotójuk
kézjegyét, a Békés megyében élő magyarság paraszti szőtteseinek
egyszerűségét, mértéktartását. A könyvben szereplő ismertetők
természetesen nem tudományos, hanem népszerűsítő igénnyel készültek.
Reméljük, színes és hasznos kalauzként szolgálnak a szövést kedvelők
és művelők körében.
A
könyv írója megmentette a feledéstől a megyében oly nagy múltú
szövőhagyomány jó néhány darabját. Szép és változatos anyagot nyújt
az érdeklődők számára. Segít eligazodni a gazdag megyei
szőttesanyagban, valamint segíti azokat az alkotókat, akik
újrafogalmazzák ezeket a mintákat, s az így létrejött textilek új
szerepet kapnak az életünkben.
Sok-sok
ilyen alkotással szeretnénk találkozni a megyei, valamint az országos
kiállításokon.
Dr. Illés Károlyné
népi iparművész
Köröstarcsa
Békés megye 3000 fős községe. A Kettős-Körös partján fekvő igen régi
település. Már 1221-ben említik okmányok mint lakóhelyet. A Körös
vize és a termékeny földek alapvető lehetőséget nyújtottak a kender
termesztéséhez és feldolgozásához.
A kender népi feldolgozása
A magyar
parasztság gazdálkodásában hosszú évszázadokon keresztül igen
jelentős szerepet töltött be a kender és a len finom rostjainak
fonallá fonása, majd ennek vászonná szövés. Az így nyert anyagokból a
család és a gazdaság textilszükségletét egykor teljes egészében, majd
egyre csökkenő mértékben biztosították.
Kender és
lenvászonból készültek a ruházat egyes darabjai,ezenkívül a lakás és
a háztartás, valamint a gazdaság területén tudták hasznosítani a
házilag előállított textíliákat. Ugyanakkor jelentős értéket
képviselt az a sok kötél és madzagfajta, amit a kenderfeldolgozás
melléktermékeként elhulló részekből fontak, szőttek, sodortak.
A
hagyományos szerszámokkal és hagyományos módon végzett textilmunka
rendkívül időigényes volt, mégis a XX. század első felében is a
parasztcsaládok nagy részében a nőknek rendszeres munkája volt. Ennek
magyarázata elsősorban, hogy a kenderfeldolgozás az időbeosztást
tekintve nagyszerűen illeszkedett a mezőgazdasági munkákhoz. A teljes
szükséges időráfordításnak csupán 16-18%-a jut a nyári mezőgazdasági
munkák idejére, míg a többi hosszan tartó munkát a téli hónapokban
végezhették. Leghosszabb időráfordítást a fonál igényel, ami
általában november elején kezdődik és legfeljebb február végéig tart,
így munkát ad a család minden nő tagjának a téli időszakban.
Ugyanakkor
a fonás jórészt társaságban végzett munka volt. A hosszú késő őszi és
téli délutánokon, estéken az asszonyok, főleg pedig a lányok
századunk elején is még a fonóházban gyülekeztek, hogy társaságban és
vidámsággal törjék meg a fonás egyhangúságát. Társaságban a munka
mellett tág lehetőség kínálkozott a beszélgetésre, mesélésre,
dalolásra, játékra. Mivel a fonóknak a legények is vendégei, a falusi
fiatalság legfőbb szórakozó- és találkozó helyei voltak a fonóházak.
Ugyancsak a fonás jórészt társaságban végzett munka volt. A hosszú
késő őszi és téli délutánokon, estéken az asszonyok, főleg pedig a
lányok századunk elején is még a fonóházakban gyülekeztek, hogy
társaságban és vidámsággal törjék meg a fonás egyhangúságát.
Társaságba a munka mellett tág lehetőség kínálkozott a beszélgetésre,
mesélésre, dalolásra, játékra. Mivel a fonóknak a legények is
vendégei, a falusi fiatalság legfőbb szórakozó- és találkozó helyei
voltak a fonóházak. Ugyancsak társas munka volt – főleg a
Tiszántúlon – a kenderdörzsölés. Ezek a társas munkák
biztosították századokon át a falusi parasztfiatalság szórakozási
lehetőségeit.
A
következőkben áttekintjük azt a munkamenetet, munkaeszközök és
munkamódok egymásutánját, amelyeknek során a kender- és lenrostból
szövet készül.
-”
A kender igényes növény, jó minőségű és gondosan megdolgozott föld
kellett hozzá mindig. Jól szántott, jól trágyázott földbe vetették
úgy mint a búzát. A vetés ideje április közepe, vége. Szent-György
napja körül volt. Vetés után nincs gond a kenderrel.”
A tavaszi
vetést még abban az évben, a nyárit csak a következőben dolgozták
fel. A kender kb. 1 m magasra nő, kétlaki növény: virágos (hím)
szálai beporozzák az akkor még alacsonyabb magvas (anya-) szálakat.
-”Augusztus
elején a virágost nyűvik, közepetáján, vagy a hónap második felének
az elején, amikor a szárak megsárgulnak kerül sor a magvas nyűvésre.
Gyökerestől felnyűttek és maroknyi kévékbe kötötték, a földön
megszáradt, utána leverték róla levelet, felállították gúlába és 2-3
napig száradt tovább. Amikor jól megszáradt kitűztek egy napot az
áztatásra.”
Áztatás
által a háncs szálai közötti kötőanyag szétrohad, így könnyebb a
szálak szétválasztása. Folyóvizeknél főleg a part melletti sekélyebb
és lassúbb mozgású vízben jelölték ki az áztatók helyét. Nagyobb
folyóknál a holtágak vagy az árterületeken megmaradt vizek szolgáltak
áztatóhelyül. Ennek az emlékét őrzik a kenderáztató dűlő neveink.
„A
kendert egymásra keresztben lerakták áztatni, sárral betakarták és
körbe cölöpöket vertek, hogy a víz ne vigye el. A folyóvízben az
áztatás 2-3 hétig is eltarthatott, a víz hőmérsékletétől függően. A
virágos kendert általában rövidebb a magvast hosszabb ideig áztatták,
mert vastagabb a szára. Áztatás után felvették a vízből és kimosták a
sártól. Majd a vízparton sátorszerűen felállították a kévéket: itt
lecsorgott róluk a víz, kicsit megszikkadt, aztán hazavitték és az
udvaron, a kertben napon szárították. Amikor megszáradt kendertörővel
törték. Ez az eszköz fából volt, felénk kenderseprűnek hívják. Ezután
megint szárítás következett.”
A
következő munkafolyamat a tilolás. Az áztatásnál megrohadt fás
részeket a tiloló nyelve összehúzza, így a tilolás során ki hullanak
a kender rostjai közül. Ezek nem használhatók vászon szövésére. A
szálak puhítását szolgálta a kender morzsolása vagy dörzsölése. A
kenderdörzsölő fából készült eszköz, egymáson elforduló kerek
lapokból állt.
Ami eddig
történt a kenderrel, az a rostok fás részektől való megszabadítása
volt, valamint puhítása, finomítása. A gerebenés azt jelenti, hogy
most már minőségi különválasztás is történik. A gereben olyan eszköz,
amelyikből szögek állnak ki, ezek adják a fogait.
-„
A megtört kenderből kirázzák a még benne maradt fás részeket, ezután
a rostokat a gereben fogai közé verik. A leghosszabb szálak a kézben
a rövidebbek a fogak között maradnak. A gubancos zsáknak való volt.
Következett a fonás, ami téli munka volt. A zsáknak valót
gyalogrokkán (guzsaly) fonták. A szöszkanóc egy rúdra volt felkötve,
az orsót pergették hozzá. A vászonhoz használt kendert rokkán fonták
meg. Fonás után a fonalat felmotollálták”.
A megfont
fonalat a kézi orsóról (vagy a rokka orsójáról) a motollára vezetik
fel, hogy ezen lemérjék a kész fonal mennyiségét. Ezen kívül a
motolálás célja az is, hogy a kimosáshoz, majd a megszárításhoz
alkalmas formába hozza, kötegelje a fonalat.
- „Erős
fahamus vízbe áztatták, utána kigyúrták, majd tiszta vízbe kimosták a
kész fonalat. A fonal ezzel szövésre készen állt s a további eszközök
a szövőszékre való felvetés megkönnyítésére szolgálta. Ilyen eszköz
volt például a vetőfa. A vetőfa rúdja felül a mestergerendára
szegezett vasfülbe alul pedig a padlóba vájt lyukba állt.”
A
vászonhoz láncfonalnak pamutot használta, keresztfonalnak (vetülék)
pedig kendert. A szövéshez először a lánc pamutfonalat megvették. A
vetőfáról levett fonalat láncikába összekötötték. Így tartották
addig, amíg a szövőszékre nem húzták fel mint láncfonalat.
-„A
szövőszék felvetése a következő sorrendben történt, a fonalat
rátették a szövőszék zsubojára (hátsó lánchenger), beleszedték a
nyüstbe utána a bordába szedték bele majd hozzákötötték a kötöző
vászonhoz. A szövés legeleje ritka mert nem lehet úgy ráverni a
vetülék fonalat. Ebből a vászonból lett a túrószűrőruha. Felénk
használt minták a duplaveréses (4 nyüsttel mintázott), és a szedettes
(2 nyüsttel mintázott). Ehhez használt szövőpamut a piros fejtő
volt.”
Adatközlő:
Fülöp
Benedekné
Ezek után
következzék a Köröstarcsán szőtt és használt textíliák bemutatása.
A falu
lakossága magyar, nincs jelentős nemzetiségi lakosság, mint például a
közeli Mezőberényben. Ezzel magyarázható, hogy vászonszőttes
kultúrája különbözőségeket mutat a környék szőtteseitől. Eltérések
jelentkeznek a szőttesek színvilágában és használatuk módjában is.
A
gyűjtésben szereplő szőttesek felhasználásuk szerint
Törölközők
A
törölközőket részben tisztálkodáshoz, részben díszítésre használták.
A dísztörölközőt valamilyen fatartóra helyezték el az ajtó mellett.
Alapanyaga
pamut lánc és kender vetülék fonal. Előfordul tiszta pamutalapú is. A
kétféle törölköző szélessége megegyezik, a dísztörölközők hosszabbak
voltak.
Amíg a
tisztálkodáshoz használt törölközők mintázata egyszerű szövött csík
vagy duplaveréses (nyüstös technika) esetleg keskeny szedettes
csíkozású, addig a dísztörölközőket minden esetben gazdagon szedettes
technikával díszítették, nagyon sokszor teljes névvel, vagy
monogrammal látták el.
A minta
színe jellemzően piros, de a duplaveréses technikánál megjelenik a
kék szín is. Motívumaiban fellelhetők a geometrikus minták a növényi
motívumok valamint állatábrázolások is. A törölköző széleinek
eldolgozása szálszorítással (parámázás) történt. Díszítésre
alkalmaztak láncfonalból kiképzett rojtot – amire jellemző,
hogy gazdagon csomózott -, és vendégrojtot.
A szövési
technika vászonkötés.
Abroszok
Kétféle
funkciójú abroszt különböztetünk meg a gyűjtésben. Az egyik az
étkezéssel kapcsolatos, a másik az ünnepi abrosz. Az étkezéssel
kapcsolatos abroszok lehetnek: sütőabrosz, tarthonyakészítő-,
réteskészítő abroszok.
Az
alapanyaguk hasonlóan a törölközőkhöz pamut lánc és kender vetülék
fonal. Az ünnepi abroszokat századunkban már tiszta pamutfonalból
szőtték.
Mérete
változó, a sütőabroszok mérete akkora volt, min a kenyérdagasztó
teknőé.
A
sütőabroszok díszítése az egyszerű szövött csík és a duplaveréses
csíkok. Előfordul a két végén mintázott és az egész felületén
csíkozott abrosz is. Jellemző volt, hogy a monogramot kihímezték vagy
beleszőtték.
Az ünnepi
abroszok díszítése duplaveréses (nyüstös) és szedettes technikával
készült. Található a szövött csík között keresztszemes hímzéssel
(merkeléses) díszített is. Motívumaikban hasonlóak a törölközőknél
leírtakhoz. A díszítő csíkok színezése szintén hasonló a
törölközőkhöz, de előfordult több színnel díszített is.
Az
abroszok két szélből készültek, a szélek összedolgozása különböző.
Lehet egyszerű összevarrással és lehet díszesebb is. Az abroszok
széleinek díszítése lehet:
-szálszorítással (parámázas) a két végén, ez jellemző a
sütőabroszokra.
-gazdagabb azsúrozással, láncfonalból kiképzett rojttal.
A szövési technika vászonkötés.
Szakajtókendő,
konyharuha, túrósruha
A
szakajtókendő funkciója: a kenyérsütésnél a szakajtókosár kibélelése,
illetve a kisült kenyér letakarása.
A
tehenet, juhot tartó háztartások nem nélkülözhették a sajtruhát,
túrósruhát, hevítőt. Anyagát a szövés kezdetekor a ritkább sűrűségű
vászon adta.
Alapanyaguk
felvető (lánc) pamut, vetüléke kender fonal. A beszőtt csíkok
alapanyaga színes pamut. A két szélen jelennek meg a csíkok, amelyek
többségében egyszerű szövött csíkok, de a későbbi daraboknál találunk
nyüstös mintázatút is. Színezése megegyezik az abroszoknál
alkalmazott színekkel. A század harmincas éveiben készülteknél több
szín (kék, sárga, zöld, rózsaszín) is előfordul. A mintázatban
megjelenik az úgynevezett búzakalászos, zabszemes is. Található olyan
is, amelyik mintázatában megegyezik a hozzátartozó sütőabrosszal.
Monogramos.
Mérete
általában 70x70 cm-t közelíti meg. Szövési technikája vászonkötés.
Kötények
A
parasztasszonyok általában nem jártak kötő nélkül ezen a vidéken.
Külön kötőt használta a lisztel való foglalatoskodáskor, amikor
kenyeret sütöttek, tésztát gyúrtak (szitálókötő).
E
kötények díszes változatait használták a vendégfogadáshoz, például
lakodalmak esetén. Két változata van, a derekas félkötény és a
mellyes kötény.
Alapanyaguk
pamut felvetővel és kender vetülékkel szőtt, később megjelent a
pamutvászon. A kötény mérete a tulajdonosától függött, de jelemzően a
fékötény hosszúsága 60-70 cm a mellyeseké 100 cm körüli.
Mintázata
díszes szedettes csíkok, monogram, szőttes csíkok és a színes hímzés.
Alsó végét gazdag rojtkötések díszíthetik. A kötők színezése
megegyezik az eddig leírtakkal. A szövés technikája vászonkötés.
|